2020-07-24 17:54Nyheter

Karlskrona ser en markant ökning i hemesterfirande

null

"Det är fantastisk glädjande att se hur invånare och besökare njuter av sommaren i Karlskrona just nu!”, säger turistchef Terje Viblom Pedersen. Även om det är en bit kvar till rekordåret 2019, så är det bra drag. Vissa företag har till och med slagit omsättningsrekord.

Vi ser en kraftig uppgång av besökare sedan ett par veckor tillbaka –  vilket är oerhört glädjande för de besöksnäringsföretag som lidit svårt under försäsongen.

Förutsättningarna för att besöka länet har ju ändrat sig ett antal gånger sedan mars.
Kommunens fokus har varit och är, att försöka säkerställa en säker hantering av våra besökare.
Det är viktigt att folk känner sig trygga – och det gör de enligt de enkätundersökningar som Visit Karlskrona har genomfört sedan en tid tillbaka.
Kommunen har bland annat tagit ansvar för informationsskyltar, dekaler, handsprit-stationer och trygghetsvärdar, vilket har varit uppskattat av dem som besöker oss.
- Vi önskar alla välkomna till Karlskrona, men uppmanar fortfarande till att visa hänsyn till varandra genom att hålla avstånd, säger turistchef Terje Viblom Pedersen.

Den samlade statistiken över besöksnäringssommaren 2020 får vi dock vänta på ett tag till.

Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.