2014-02-11 14:39Nyheter

VisitKarlskrona erbjuder destinationsinfo på 9 språk

null

Nu kan man njuta av besöksinformation från Karlskrona på kinesiska och ryska i alla kanaler! Som besökare på destinationsbolagets webb och mobilplattform VisitKarlskrona.se, ges man möjlighet att välja översättning via Google eller att pekas om till en nedladdningsbar guide i Arrivalguides. Lösningen jobbades fram av VisitTechnology Group och ArrivalGuides baserat på en idé från VisitKarlskrona.

"Som destinationsbolag upplever vi en ständig utmaning med hantering av olika språk, säger Terje Pedersen, turistchef i Karlskrona. "Vi vill att alla ska känna sig välkomna på sitt egna språk, men det är en omöjlighet i praktiken. I höstas lanserade ArrivalGuides en lösning där de översätter vår destinationsguide till 9 språk. En kanonlösning som vi så en möjlighet att utveckla vidare tillsammans med våra partners", säger turistchefen.

Magnus Aideborn, VD för ArrivalGuides:
”Vi har länge förstått att språkhantering är något som frustrerar våra destinationspartners då det är viktigt för dem att nå en bred målgrupp och sprida sitt budskap om destinationen i fler länder. Svårigheten är dock att hålla allt material uppdaterat och fräscht även på de språk de inte behärskar. Därför har vi nu tagit fram en mycket smidig språklösning för våra destinationspartners, det är en automatiserad process där deras destinationinformation översätts med automatik från engelska till flera nya språk 1 gång i månaden, detta direkt via vårt CMS system AGDA. Destinationspartnern behöver då endast hålla den engelska versionen uppdaterat, resten hanterar vi".



Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.