2020-02-12 16:09Pressmeddelande

"All-time-high” för turismåret 2019 i Karlskrona

null

Tillväxtverket/SCB skickade i veckan ut sina preliminära inkvarteringssiffror för helåret 2019 som visar på rekordresultat för Karlskronas boendeanläggningar. Totalt 406 053 gästnätter/övernattningar motsvarar en ökning från 2018 med hela 13,7 % och ett "all-time-high".

”Det är fantastiskt kul att Karlskrona och Blekinge stärker sin position i turist-Sverige och fortsätter attrahera ett ökande antal besökare", säger Karlskronas turistchef Terje Viblom Pedersen.

Karlskronas campingsiffror (181 790) sticker ut, med en ökning på ca 29 000 övernattningar jämfört med 2018. ”SCBs glädjande siffror från campinganläggningar i Karlskrona stämmer väl överens med vår statistik”, säger David Berg, Dragsö Camping & Stugby. ”På vår anläggning har vi från rekordsommaren 2018 till 2019 en ökning och det som sticker ut är en markant ökning på tyska gäster. Vi tror att ökad riktad marknadsföring, svag svensk krona och framför allt nöjda kunder ligger bakom den glädjande utvecklingen. För säsongen 2020 ser vi redan nu en ökning av bokningsläget och vi tror att 2020 också kommer bli ett rekordår!”

Kategorin ”Hotell, stugbyar och vandrarhem” kan glädjas över 12 648 fler gästnätter - totalt nästan 225 000. "Den starkaste växten sker på vår inhemska marknad, något som sannolikt kommer fortsätta under 2020 och framåt. Danska och tyska besökare visar också en fortsatt mycket stark och stabil växt. Dessa marknader är nära och har relativt kort resväg via tåg och bil. Dessutom hittar vi målgrupper här som står för ansvarsfullt resande, något vi kommer jobba aktivt med framöver", säger Terje Viblom Pedersen.

Siffrorna från SCB/Tillväxtverket är preliminära och kan komma justeras.

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Management Organisation) och turistiska varumärke.
Vi jobbar med destinationsmarknadsföring, destinationsutveckling, evenemang och värdskap.

På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på http://facebook.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/.

Har du ett par minuter över kan du njuta av våra sköna videos i vår YouTube-kanal
https://www.youtube.com/user/Visitkarlskrona Enjoy!

Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.