2014-10-07 10:46Pressmeddelande

Antalet gästnätter ökar i Karlskrona även i augusti

null

Färska siffror från SCB/Tillväxtverket visar en kraftig ökning för Karlskronas hotell även i augusti. 1.870 fler gästnätter än samma period 2013 är en ökning på hela 9%. "Det är riktigt trevligt", säger turistchef Terje Pedersen. "Karlskrona har haft en rekordsommar igen inom fler områden av besöksnäringen.
Bra väder, "Karlskrona Skärgårdsfest" och en stor konferens på Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har varit en lyckad kombination".

Störst är ökningen bland utländska besökare, där Tyskland står för en ökning på hela 87% i augusti. "En sen semesterperiod i Tyskland är självklart en stor del av förklaringen", säger Terje Pedersen, men vi ser också resultat av vår bearbetning av den tyska marknaden tillsammans med Marinmuseum inför öppningen av stadens nya attraktion, Ubåtshallen".

Johanna Hellström är Hotelldirektör på Clarion Collection Carlskrona Hotel: ”Väldigt glädjande besked att hotellnäringen växer även i augusti. Vi ser själva tillbaka på en fantastisk sommar där augusti inte är ett undantag, vi har en jättebra ökning mot föregående år och vi tar marknadsandelar i Karlskrona. Roligt att fler och fler upptäcker Karlskrona och besökarna som kommer hit blir ju ofta helt förälskade i staden, det är klart det kommer sprida sig vidare.”

"Tillsammans med VisitKarlskrona har vi bearbetat Tyskland, Österrike, Nederländerna och Schweiz konsekvent de senaste tre åren och börjar nu se effekterna. De kommer sannolikt att öka i takt med att vi även fortsättningsvis arbetar långsiktigt", säger Louise Carlberg, Verksamhetsutvecklare på Marinmuseum i Karlskrona.

Karlskrona har tidigare i höst berättat om besöksrekord och en ökning av hotellbeläggningen för både juni och juli månad på 9% respektive 11%. Också här var Tyskland största utlandsmarknaden.

Bolaget (Utveckling i Karlskrona AB) jobbar med destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärket "Visit Karlskrona", driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller Instagram under http://iconosquare.com/viewer.php#/tag/visitkarlskrona/



Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.