2014-08-06 17:38Pressmeddelande

Exklusiv organisation väljer Karlskrona som kryssningsdestination

null

Torsdag morgon får Karlskrona fint besök igen! Det är kryssningsfartyget Seabourn Legend som gör sitt första anlöp i Världsarvsstaden - ett så kallad "Maiden call". Ombord på lyxkryssaren finns 185 medlemmar från organisationen CEO - Chief Executives Organization. Organisationen har chartrat fartyget för några av sina 2000 medlemmar, bestående av ledare från över 50 länder. Medlemskapet baseras på inbjudan och går ut enbart till någon som har uppvisat exceptionellt ledarskap inom sin bransch. 

"Vi är superglada för att CEO har valt Karlskrona som destination", säger turistchef Terje Pedersen. "Och extra glad och stolt blir man när man vet vilka kriterier och krav de har för sina events. Lyssna bara på detta:

World-class in every way – from the selection of destination, to the choice of experts, to the caliber of individuals participating, CEO endeavors to create life-enriching experiences that engender new wisdom, inspire cross-generational friendships, and nurture a passion for life.

Världsklass. Mitt i skärgården, som vi säger i Karlskrona", avslutar Terje Pedersen.

Seabourn Legend ligger i hamn i Karlskrona till klockan 16:00. Gästerna kommer få uppleva ett antal guidade turer och föredrag om och i Världsarvsstaden, och inkluderar Marinmuseum med nya Ubåtshallen, Gamla Varvet med repslagerivisning mm. Fartyget åker sedan vidare på sin kryssning i Östersjön, till Gdansk, Tallin, St. Petersburg, Helsinki och till slut Stockholm.


Bolaget (Utveckling i Karlskrona AB) jobbar med destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärket "Visit Karlskrona", driver Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller Instagram genom #visitkarlskrona, #sverigessoligastestad och #skärlek.



Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.