Trummenäs Open hosted by Visit Karlskrona är i full gång i strålande väder, mitt i skärgården. Tävlingen går över tre dagar (26-28 maj) med 156 spelare från 6 nationer från start, och är en del av Nordea Tour & Ecco Tour 2016. Prissumman är på 350 000 kr.
År 2015 fick Karlskrona stor uppmärksamhet inom Svensk elitgolf genom Trummenäs GK och tävlingen Trummenäs Open-hosted by VisitKarlskrona. Denna tävling ingick på Nordea Tour, Nordens största tour för professionella golfare.
"Tack vare bra samarbetspartners med Visit Karlskrona i spetsen och en klubb som ställde alla resurser till förfogande lyckades vi göra en mycket uppskattad tävling. Spelare, golfförbund och alla samarbetspartners var mycket nöjda, vilket var glädjande för oss", säger Patrik Trydefeldt, klubbchef på Trummenäs GK.
"Och det verkar inte bli sämre i år".
Terje Pedersen, turistchef och marknadsansvarig på Visit Karlskrona: "Idrottsevenemang skapar gästnätter och stärker både destinationen och föreningens varumärken. Idrotten spelar dessutom en viktig roll när det gäller att uppnå Blekinges målsättning om fördubblad omsättning i besöksnäringen fram till 2020". "Trummenäs Open är en unik möjlighet att få visa upp Karlskronas skärgård och vår fina stad", fortsätter han. "Deltagare, caddies, tränare, sponsorer, journalister samt ledare/anhöriga genererar i storleksordningen 400-500 gästnätter. Från vad jag kan se av solbrända näsor, kommer även många att sprida budskapet om att Karlskrona är Sveriges soligaste stad", skrattar turistchefen.
I år genomför Svenska Golfförbundet i samarbete med Svenska Olympiska Kommittén ett läger på Trummenäs GK i förbindelse med Trummäns Open. Ledningen väljer att vara kvar på Trummenäs Golfklubb och i Karlskrona då resultatet av förra årets läger blev så lyckat. Man fick ut det man önskade och det syntes på spelarnas resultat under säsongen 2015.
"Tävlingen på Trummenäs ligger helt rätt i tiden för oss", säger Torsten Hansson, coach för OS-satsningen 2020. "Delar av teamet kommer att spela Nordea Masters på Bro Hof i Stockholm veckan efter och då blir detta en bra uppladdning, konstaterar Torsten.
Bolaget (Utveckling i Karlskrona AB) jobbar med destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärket "Visit Karlskrona". Vi ansvarar för Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du inspiration och information, och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller Instagram http://iconosquare.com/viewer.php#/tag/visitkarlskrona/.
Via vår samarbetspartner ArrivalGuides, kan du även uppleva vår destinationsguide på 9 språk.
Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.