SMHIs mätningar av antalet soltimmar för 2012 placerade Karlskrona på topp i Sverige och staden kan därför stolt titulera sig ”Sveriges soligaste stad”.
– Nu intensifierar vi marknadsföringen av detta glädjande faktum, säger Terje Pedersen, turistchef i Karlskrona. Vi vet ju att solen kan spela en avgörande roll vid val av semesterort. Som turister och semesterfirande, drar vi att oss mot solen och vi kan sedan några år tillbaka bevisa att Karlskrona är en av Sveriges mest solsäkra platser.
Karlskrona investerade i en solmätare 2009 och tre år senare kom staden med på SVT Rapports "Solliga". Kvitto på att investeringen var rätt kom 2012 då Karlskrona visade sig ha flest soltimmar under året.
– Vi bestämde oss tidigt för att ta fram en logotyp som hade med solen att göra, säger Terje Pedersen. Med 2012 års resultat i ryggen och med sommaren på gång, känner vi att tiden är mogen för att sprida det soliga budskapet, säger en strålande glad turistchef.
Bolaget (Utveckling i Karlskrona AB) utvecklar besöknäring och näringsliv genom varumärkena "Visit Karlskrona", "TelecomCity" och "Blekinge Health Arena". Bolaget driver Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona. Vi gör Karlskrona till en plats som man vill besöka, bo och verka i.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan ladda ner din egen Karlskronaguide i mobilen via Appstore och Android Market. Sök "Karlskrona".Följ oss även på Facebook, Instagram, Youtube, Twitter och Pinterest.
Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.