2011-05-11 09:16Pressmeddelande

Karlskrona-evenemang startskottet för utveckling av Blekinges mötesindustri

null

Mötesindustrin i Blekinge ska utvecklas ytterligare. Det är det främsta skälet till varför flera stora aktörer inom besöksnäringen i Blekinge gör en gemensam satsning i evenemanget ”Gräv där du står” som inleds i Karlskrona den 26 maj. Evenemanget handlar om att fånga upp och ladda engagerade personer som vill bidra till utveckling av Blekinges konferensindustri och ge dessa verktyg och stöd.

"Det är en utmaning att hitta de personer vi söker", säger turistchef Terje Pedersen. De flesta personer är med i flera nätverk i arbetet eller privat och vi är ute efter den som kan påverka valet av ort för möten och kongresser. Det har visat sig att detta kan vara helt andra personer än de vi i utgångsläget hade räknat med. Tänk dig spannet - idrottsevenemang, styrelsemöten, teambuilding, produktlansering, årsstämma...listan är lång på potentiella nya möten och kontaktpersoner".

"Satsningen är oerhört viktig", säger Ola Johansson, direktör för First Hotels i Karlskrona. Alla vet hur omfattande mötesindustrin är och att den bidrar till en året om-trafik som länet behöver". 

Tommy Gustavsson är Region Blekinges turistchef: "Det känns mycket glädjande att vi tar ytterligare ett steg i det regionala samarbetet där några av de största aktörerna i länet går i tät".

Under evenemanget 26 maj kommer de inbjudna bl.a. att få lyssna till lyssna till hur Bengt Johansson lockade ”Badminton-EM 2012” till Karlskrona i konkurrens med Paris och hur Ronny Lövdahl arbetade när han sålde in Karlskrona som värdort för ”Ortopediveckan” i september 2011.

Bolaget (AB Arena Rosenholm Karlskrona) jobbar med destination-smarknadsföring i alla kanaler, driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller ladda ner din egen Karlskrona-app till mobilen via Appstore eller Android Market.


Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.