2014-09-24 17:19Pressmeddelande

Karlskrona har haft en rekordsommar

null

Karlskrona har haft en rekordsommar. Det kan man konstatera när destinationsbolaget VisitKarlskrona har sammanställt siffrorna för juni, juli och augusti.

"Fantastiskt roligt", säger turistchef Terje Pedersen. De glädjande siffrorna tror han bland annat är ett resultat av destinationens arbete över tid mot prioriterade marknader. "Vi har gjort gemensamma satsningar tillsammans med lokala aktörer, där Marinmuseum har varit en drivande part inför öppningen av museets nya attraktion Ubåtshallen - ett viktigt tillskott till stadens många unika besöksmål".

Det är rejäla ökningar det handlar om. Ett axplock från rekordstatistiken:

  • Karlskronas tio hotell visade i juni en ökning på 11% och i juli 9%*
  • Antalet besökare på Marinmuseum ökade med hela 54% jämfört med året innan
  • Destinationssajten Visitkarlskrona.se hade 285.000 besök jun-aug, en ökning med 211%
  • VisitKarlskronas destinationsguider som distribueras i ArrivalGuides nätverk, har öppnats av 68.000 personer jämfört med 38.000 samma period förra året. 11% av dessa är på kinesiska!
  • Karlskrona Turistbyrå hade 15.539 fler besökare genom dörren jämfört med förra året

Karlskronas samtliga hotell har ökat sin beläggning. "Det har varit en utomordentligt bra sommar för oss", säger Johanna Hellström, hotelldirektör på Clarion Collection Hotel Carlscrona. "I tillägg till en kraftig ökning i antal gästnätter, har vi aldrig haft så hög omsättning som vi haft i år".

"Det fina vädret har sannolikt bidragit till det fina resultatet. Det har heller inte skadat att vi de senaste två åren har profilerat oss som Sveriges soligaste stad. Kampanjen har haft ett stort medialt värde", avslutar en mycket nöjd turistchef.



*) Källa:SCB/Tillväxtverket. Augustisiffror saknas då dessa publiceras i oktober.


Bolaget ( i Karlskrona AB) ansvarar för destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärket "Visit Karlskrona", driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller Instagram.


Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.