2012-09-11 17:30Pressmeddelande

Karlskrona premiärstad för Melodifestivalen 2013

null

SVT släppte tidigare idag vilka städer som får besök av Melodifestivalen 2013. Det är Karlskrona som får äran att stå som värd för premiärprogrammet och staden får förtroendet för tredje gången efter deltävlingar 2006 och 2008.

"Det känns oerhört bra och hedrande", säger Michael Fransson, verksamhetschef på kommunens Näringslivsbolag.
"Att få förtroendet att arrangera en deltävling för tredje gången är ett tecken på att vi kan det här och det betyder väldigt mycket för staden och kommunen".

Maria Ilstedt, projektledare för Melodifestivalen 2013 menar att två viktiga punkter för att ta emot Melodifestivalen är att arenan ska klara av att inrymma både tillräckligt mycket publik och den tekniska tv-produktionen.
– Det här är orter och arenor som har den kapacitet och kunskap som behövs för att hantera både arena- och tv-produktionen, säger hon.

"Jag tror även värdskapet har spelat in vid val av städer", säger Michael Fransson. "Vid de föregående deltävlingarna har vi tillsammans med stadens näringsliv, föreningar och invånare lyckats skapa en trevlig inramning och fest för både deltagare och produktion".

Den andra februari intar landets schlagerelit Telenor Arena Karlskrona och staden börjar nu tagga för schlagerfest. 


För frågor som rör Melodifestivalen i Karlskrona 2013, kontakta
Michael Fransson, verksamhetsansvarig, Karlskronas Näringslivsbolag
+46 455 303116
michael.fransson@karlskrona.se

Näringslivsbolaget (AB Arena Rosenholm Karlskrona) jobbar med destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärket "Visit Karlskrona", driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller ladda ner din egen Karlskronaguide i mobilen via Appstore och Android Market. Sök "Karlskrona".


Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.