2013-05-22 16:13Pressmeddelande

Karlskronaföretag kraftsamlar i Kalmar

null

Helgen 24-26 maj åker ett antal aktörer från Karlskronas besöksnäring till Kalmar Båtmässa. Under epitetet "Karlskrona. Mitt i skärgården" ska de tillsammans försöka locka Kalmarborna till Sveriges soligaste stad. "Satsningen har ett tydligt budskap i form av en mängd reseanledningar och en gemensam avsändare", säger Terje Pedersen, turistchef i Karlskrona.

Följande aktörer kommer finnas på plats under hela evenemanget;
Marinmuseum, Säljö Udde, Varvshistoriska Föreningen Karlskrona (Repslagarna), Karlskrona Sjötaxi, Entré Karlskrona, 1852 Marin & Fritid, Karlskrona City, och det kommunala utvecklingsbolaget i Karlskrona AB

"Satsningar som denna, med stark samverkan mellan aktörerna och ett tydligt gemensamt budskap är vad som behövs för att locka fler besökare till staden och regionen", säger Louise Carlberg, verksamhetsutvecklare på Marinmuseum.

Repslagarna åker till Kalmar båtmässa för att presentera ett levande världsarv och kommer att slå rep tillsammans med besökarna. ”Vi ser stora möjligheter med vårt gemensamma samarbete att profilera Karlskrona. Tillsammans kan vi lyfta olika upplevelser och väcka ett nyfiket intresse för världsarvstaden Karlskrona”, tycker Lena Skoglöw.

"För hotellen i Karlskronas del är Kalmar en väldigt viktig destination, framför allt för weekend och konferensbeläggningen. Vi ser en trend att fler företag och privatpersoner från Kalmarområdet väljer Karlskrona. Närheten, skärgården och alla de unika upplevelser som Karlskrona kan erbjuda tror vi är
orsaken, och är det vi kommer lägga vikt på
", säger Sanna Österström från incomingbolaget Entré Karlskrona.


 

Bolaget (Utveckling i Karlskrona AB) jobbar med destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärket "Visit Karlskrona", driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller ladda ner din egen Karlskronaguide i mobilen via Appstore och Android Market. Sök "Karlskrona".


Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.