2021-09-10 09:11Pressmeddelande

Karlskronas besöksnäring visar upp nya rekordsiffror

Fisktorget i Karlskrona.Foto: Visit Karlskrona / Linder Media

Karlskrona kan återigen visa på rekordsiffror inom turism och besöksnäring i sommar. ”Detta är fantastiskt roligt och otroligt glädjande med tanke på de utmaningar näringen har tacklat i lågsäsong”, säger Terje Viblom Pedersen, turistchef i Karlskrona.

”För andra året i rad har vi haft en fantastisk turistvåg! Karlskrona är en av få plaster i Sverige som kan erbjuda stränder i staden, tillika en världsarvsstad med fina gator och torg och bra restaurangupplevelser”, säger Niklas Holgersson, VD och ägare på Stars and Stripes.

David Berg, platschef och ägare på Dragsö Camping & Stugby hakar på: ”Karlskrona är glödhett bland turister. Det är så populärt att vi tyvärr får neka gäster att besöka oss under högsäsongen. Trots att året inte är slut så kan vi redan summera 2021 som vårt bästa år någonsin”, säger ”Vi har redan nu i september passerat hela förra årets antal gästnätter. Inför höstens sportfiske och vår nya Halloween-vecka, fortsätter vi marknadsföra oss i Sverige och internationellt tillsammans med turistorganisationerna.

Även för Barnens Gård var sommaren 2021 en rekordsommar trots att säsongen började med hårda coronarestriktioner. "Efter den 15 juli då restriktionerna lättade var det som en ketchupeffekt" säger Åsa Alm, VD för Barnens Gård. "Vi märke att våra gäster hade längtat efter trygga utomhusupplevelser och  Karlskrona levererade som vanligt ett fantastiskt soligt väder." "Vi märkte också att vårt gemensamma arbete med marknadsföring av hemester och Barnens roliga Karlskrona i våra närregioner verkligen gav ett bra resultat."

”Vi är fantastiskt glada över att så många av våra gäster har återvänt under sommaren och intresset från fritidsresenärer har varit stort för Blekinge”, säger Ola Johansson, Hotelldirektör på Scandic Karlskrona. ”Grymt skönt att restriktioner nu släpper och vår bransch kan börja planera för att affärsgäster och konferenser kommer tillbaka igen”.

Turistchef Terje Viblom Pedersen kan konstatera att efterfrågan är stor på Karlskronas konferenslokaler. ”Hösten i Karlskrona är fantastisk och vi är i full gång med marknadsföringen mot weekendgäster och konferensarrangörer”.


 


Om Visit Karlskrona

Besöksnäringsenheten, är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och bedriver nationellt och internationellt destinationsmarknadsföring via det turistiska varumärket Visit Karlskrona. Visit Karlskrona tillhandahåller ett antal kanaler där Karlskronas besöksnäring når ut till miljontals potentiella besökare, i alla delar av resecykeln genom olika insatser året runt. Ett gott värdskap och högklassig besöksservice är vårt motto i Karlskrona. På www.visitkarlskrona.se finns information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ gärna Visitkarlskrona via; KarlskronaAppen, facebook.com/visitkarlskrona, instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.

Kontaktpersoner

Terje Viblom Pedersen
Turistchef
Terje Viblom Pedersen