2015-02-17 10:54Pressmeddelande

Rekordmånga hotellnätter i Karlskrona

null

Sommaren 2014 var rekordartat för Karlskronas besöksnäring. Sveriges soligaste stad fylldes av besökare från stora delar av världen. När SCB nu har presenterat inkvarteringsstatistiken för hela förra året, kan Karlskronas turistchef, Terje Pedersen konstatera att även helårsresultatet var mycket glädjande.

”Det är härligt att se att sommarstaden Karlskrona har en ökning nio av årets månader. Vi har över tid arbetat medvetet med att skapa trafik utöver högsäsong, och satsningen fortsätter nu under 2015 och framöver”.

Karlskronas hotell hade totalt 177 287 gästnätter 2014. Det är en beläggningsökning med
10 437 gästnätter
(+6 %) jämfört med 2013.

”SCBs statistik visar att Karlskrona ökar på alla marknader (Sverige, Övriga Norden, Övriga Europa, Utom Europa). Tyskland, som är en av våra prioriterade marknader, och där vi har gjort gemensamma insatser för att locka journalister, bussresearrangörer och individuella besökare, visar en ökning på hela 23 %. Det visar igen att vi gör ett antal riktiga satsningar”, avslutar turistchefen.

Bolaget (Utveckling i Karlskrona AB) jobbar med destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärket "Visit Karlskrona", driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller Instagram http://iconosquare.com/viewer.php#/tag/visitkarlskrona/


Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.