Karlskrona har sett en imponerande ökning av gästnätter under sommarmånaderna juni, juli och augusti 2024. Totalt registrerades 253 206 gästnätter, en ökning med hela 9,2% jämfört med samma period förra året och ett nytt rekord, som överträffar det tidigare från 2021 på 241 972 gästnätter. Denna positiva utveckling omfattar boendeformer som camping, hotell och vandrarhem.
Anmärkningsvärt är den starka internationella tillströmningen. USA har klivit upp som den tredje största marknaden på hotellsidan, vilket visar att Karlskrona attraherar allt fler långväga besökare”, berättar Pär Israelsson, Karlskrona kommuns besöksnäringschef. En annan stor framgång under sommaren är Nederländerna, som har blivit den näst största internationella marknaden sett till volym, inom campingsektorn. Antalet nederländska gästnätter har nästan fördubblats jämfört mot föregående år, vilket understryker destinationens ökade attraktionskraft, fortsätter Pär.
Diagram över Karlskronas gästnätter i förhållande till Kalmar, Växjö och Kristianstad under juni - augusti 2024. Källa: SCB/Tillväxtverket
Prognosen för helåret 2024 ser mycket lovande ut. Särskilt juni har utmärkt sig som den bästa juni-månaden någonsin, och även juli och augusti ligger i linje med tidigare toppår. Det mest glädjande är den ökade beläggningen under juni, som ligger utanför de traditionellt starka månaderna, vilket går helt i linje med hur vi vill utveckla Karlskrona som destination, säger Pär stolt.
Besökarna älskar Karlskrona! Detta framgår tydligt i den årliga gästundersökningen, som genomförs av Visit Karlskrona. I år deltog 550 personer, och den främsta anledningen till att besöka staden är, precis som tidigare år, Karlskronas vackra skärgård. Skärgården lyfts även fram som "det bästa med Karlskrona" av gästerna.
Flygbild över ön Långören i Karlskrona skärgård.
Här är några citat från nöjda besökare:
Den fullständiga gästundersökningen och detaljerad statistik kommer snart att finnas tillgänglig på visitkarlskrona.se.
Karlskrona kommuns besöksnäringsenhet är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) som bedriver nationell och internationell destinationsmarknadsföring via det turistiska varumärket Visit Karlskrona. Enheten tillhandahåller ett antal kanaler där Karlskronas besöksnäring når ut till miljontals potentiella besökare, i alla delar av resecykeln genom olika insatser året runt. På www.visitkarlskrona.se finns information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ gärna Visit Karlskrona i sociala medier via www.facebook.com/VisitKarlskrona och www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona, och använd vår hashtag #visitkarlskrona - gärna i kombination med #karlskrona och #visitblekinge