2012-06-01 14:24Pressmeddelande

Unikt kryssningsfartyg besöker Karlskrona

null

Ett av världens största segelfartyg angör Karlskrona 4 juni. Det är det unika kryssningsfartyget "Star Flyer" som under tio timmar kommer kunna beskådas i handelshamnen. Det svenskägda företaget Star Clippers har inkluderat Karlskrona i sitt Östersjöprogram, tillsammans med Köpenhamn, Simrishamn, Gdansk, Rönne, Sassnitz och Rostock.

Star Flyer” har fyra master, totalt 16 segel och kan ta upp till 170 passagerare. "Vi gör något helt annorlunda jämfört med ett vanligt kryssningsfartyg, säger Marie Krafft, säljansvarig hos Star Clippers.
Star Clippers erbjuder seglingar bort från massturismen med nostalgiska clipper fartyg byggda enligt gamla segeltraditioner med nutidens moderna komfort.

I Karlskrona tas de ca. 75 kryssningspassagerarna emot på sedvanligt sätt; med salut, vaktparad och förnäma representanter för stadens etablissemang - allt i 1700-talsanda. Ett antal besökare har förhandsbokat guidade turer, medan övriga önskar att njuta av världsarvsstaden på egen hand.

"Mångårigt och målmedvetet arbete ligger bakom och det är fantastiskt roligt att vi har lyckats att locka "Star Flyer" hit, säger Terje Pedersen, turistchef i Karlskrona. Karlskrona och segelfartyg passar bra ihop och jag tror att många invånare och besökare kommer uppskatta besöket. Extra kul är det att Karlskrona även finns med på nästa års program. Då kommer "Star Flyer" stå för två av åtta bokade anlöp så långt."

Bakom Star Clippers står den svenske entreprenören Mikael Krafft, 66, som grundade företaget 1989.

I företagets flotta ingår även fartygen "Star Clipper" och "Royal Clipper".

För mer information:
Star Clippers, Marie Krafft, säljansvarig: +377 97978400 eller 377607934843, marie.krafft@starclippers.com
Visit Karlskrona, Terje Pedersen, turistchef: +46455304805, terje.pedersen@karlskrona.se

Bolaget (AB Arena Rosenholm Karlskrona) jobbar med destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärket "Visit Karlskrona", driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller ladda ner din egen Karlskronaguide i mobilen via Appstore och Android Market. Sök "Karlskrona".

Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.