2011-11-25 13:40Pressmeddelande

Visit Swedens största satsning på Tyskland - Karlskrona en av värdstäderna

null

Karlskrona är under veckan värd för två s.k. pretours med tyska reseagenter, som i regi av DERTOUR Academy och Visit Sweden besöker utvalda destinationer i södra Sverige, på väg till årets huvudmål Kiruna. Destinationen bjuder gästerna på 1700-talstema i världsarvsmiljö, en levandegjord visning av Marinmuseum, skärgårdstur med glögg & pepparkakor samt middag på Scandic Karlskrona inspirerad av svensk jul.

Hur visar man upp sin skärgårdsstad på två timmar en mörk kväll i november? Inget drömläge för en turistchef, men Terje Pedersen och Visit Karlskrona tog utmaningen. ”Det viktiga för oss var att bjuda på ett informellt, gott värdskap, ge en inblick i Karlskronas häftiga historia och knyta an till vår vackra skärgård”, säger han.

"Måndag kväll välkomnade vi första gänget. Ett späckat schema på resan gjorde att vi fick göra ett komprimerad program och passade på å visa upp några av våra största besöksmål kombinerat med en kort skärgårdstur. Vi nyttjade även chansen att introducera vår nya och uppskattade flygfilm.- allt på vårt tema "Karlskrona. Mitt i skärgården".

Agenterna var mycket imponerade över staden, läget och värdskapet. Så imponerade och intresserade att samtliga i gruppen steg upp tidigare dagen efter för att hinna med ett varv runt staden i dagsljus!”

Idag, fredag är det dags för nästa grupp.

 

Bolaget (AB Arena Rosenholm Karlskrona) jobbar med destinationsmarknadsföring via varumärket Visit Karlskrona i alla kanaler, driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller ladda ner din egen Karlskronaguide i mobilen via Appstore och Android Market. Sök "Karlskrona".


Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.