2013-09-20 16:56Pressmeddelande

VisitKarlskrona belönar Instagram-fotografer med utställning på torget

null

Karlskronas turismorganisation har under sommaren uppmanat invånare och besökare att tagga sina Instagrambilder med #visitkarlskrona. "Vi ville engagera alla som ivrigt använder Instagram som kanal för sina härliga bilder", säger Terje Pedersen, turistchef i Karlskrona. Samtidigt fick vi även snurr på vårt användargenererade flöde på den nya webbplattformen. Mer än 650 bilder skickades in under kampanjperioden - över all förväntan enligt turistchefen. Engagemanget har varit glädjande och de inskickade bidragen speglar just den mångfald i motiv, form och färger som vi ville få fram. Många soliga bilder har det självklart varit, inte så konstigt kan man tycka, i Sveriges soligaste stad.

Lagom till lördagens Torgfest i Karlskrona, kommer affischer i megaformat presentera 19 utvalda finalister på Klaipedaplatsen. Bland dessa ska en vinnare röstas fram - sista dagen är 9 oktober. Man lägger sin röst antingen på VisitKarlskronas facebooksida eller genom att använda den mer manuella metoden - en röstlapp som lämnas in hos ett intilliggande konditori. "Vi hoppas självklart att tävlingen "Årets Sommarbild" kommer bli en tradition", säger Terje Pedersen. Samtidigt har vi en förhoppning om att detta ger mersmak och att vi får in många sköna motiv från alla fyra årstider i vår vackra stad".

Bolaget (Utveckling i Karlskrona AB) jobbar med destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärkena "Visit Karlskrona", "TelecomCity" och "Blekinge Health Arena". Vi driftar även Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller ladda ner din egen Karlskronaguide i mobilen via Appstore och Android Market. Sök "Karlskrona".


Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.