2012-05-22 12:13Pressmeddelande

VisitKarlskrona utökar sitt samarbete med Hyper Island

null

Destinationsbolaget VisitKarlskrona utökar sitt samarbete med yrkeshögskolan Hyper Island genom att bli så kallad "Learning Partner". Det nya samarbetet kommer att fokusera på strategier för digital kommunikation och innebär att VisitKarlskrona till att börja med öppnar upp för tre nya projekt 2012/2013.

Studenter från olika delar av Hyper Islands digitala/interaktiva utbildningar ska stötta Visit Karlskrona med strategier och konkreta projekt för digital kommunikation och marknadsföring.

"Målsättningen är att destinationsbolaget VisitKarlskrona ska fortsätta att ligga i framkant i Sverige vad gäller digitala produkter och tjänster", säger Terje Pedersen, turistchef i Karlskrona. Vi tycker tillgänglighet är viktigt i ett gott värdskap och vill fortsätta att kunna erbjuda Karlskronas besökare och invånare inspiration och information i den kanal de vill - när de vill.

Även för Hyper Island är samarbetet en viktig milstolpe.

"Det var i Karlskrona vår resa började, och därför känns den lokala förankringen i det här samarbetet extra spännande, säger Stefan Malmström, Program Director på Hyper Island. Med Visit Karlskrona får vi en samarbetspartner som känner till vår verksamhet och behov väl. Dessutom brinner de för att utveckla och vässa sig inom digitala tjänster.”

Visit Karlskrona och Hyper Island har haft ett nära samarbete sedan 2009, där projektgrupper från olika delar av skolans utbildningar har fått en möjlighet att arbeta med verkliga uppgifter och Karlskronas officiella turismorganisation har fått ta del av det senaste inom digital media.

 "Samarbetet så långt har gett oss en värdefull inkörsport till den digitala världen, fortsätter Terje Pedersen. Vi har haft förmånen att arbeta med fantastiska unga människor, som med friska ögon och orädd attityd bland annat har gett oss Facebook-sidor, interaktiva kartor, strategier för mobila applikationer och videos med motion graphics. Det är med stor förväntan vi blickar framåt på det kommande samarbetet.”

 För mer information, kontakta:

Stefan Malmström, Program Director, Hyper Island, 0733-308242, stefan.malmstrom@hyperisland.com
Terje Pedersen, Head of tourism, Visit Karlskrona, 0455-304805, terje.pedersen@karlskrona.se

Om HyperIsland:

Hyper Island utbildar individer och företag över hela världen; dels som yrkeshögskola inom områden som digital media, e-handel och lärandefacilitering, dels som partner för yrkesverksamma och organisationer som vill utvecklas inom ramen för transformativ teknologi. Hyper Island grundades 1996 i Karlskrona och har sedan starten haft cirka 2000 studenter från mer än 40 länder. Idag har företaget cirka 60 anställda i New York, London, Manchester, Stockholm och Karlskrona. 2010 belönades Hyper Island med Nationalencyklopedins Kunskapspris.www.hyperisland.com

Om VisitKarlskrona:

Bolaget (AB Arena Rosenholm Karlskrona) jobbar med destinationsmarknadsföring i alla kanaler genom varumärket VisitKarlskrona, driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller ladda ner din egen Karlskronaguide i mobilen via Appstore och Android Market. Sök "Karlskrona".


Om Visit Karlskrona

Visit Karlskrona är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och turistiska varumärke. Vi ansvarar för Karlskronas destinationsmarknadsföring och tillhandahåller ett antal kanaler där vi och andra når ut med inspiration och information om Karlskrona till miljontals potentiella besökare året om. ​ Vi brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom vår fysiska Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar - och i nära samarbete med vår näring och våra invånare. ​Visit Karlskrona är även arrangör/medarrangör av olika evenemang, bland annat den anrika "Lövmarknaden" torsdagen innan midsommar och "Karlskrona Skärgårdsfest" som går av stapeln första veckan i augusti varje år. ​ Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen. Besöksnäringsenheten arbetar med destinationsutveckling av Karlskrona, så vi kan säkerställa en hållbar besöksupplevelse för kommande generationer - både turister och invånare På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Följ oss på facebook.com/visitkarlskrona, twitter.com/visitkarlskrona eller instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/visitkarlskrona/ och använd gärna någon/några av våra hashtags #visitkarlskrona, #feelthelugn, #keepcalmandvisitkarlskrona.